maanantai 29. elokuuta 2016

Vertaillaan

Tällä viikolla matikassa meillä on aiheena muutoksen havainnointi ja vertailu, samankaltaisuus, vertailukäsitteet, ja jonon jatkaminen eli säännönmukaisuus. Siinä vaiheessa kun minä tekisin sitä ja tuota sekaisin, eräs läheinen ja taitava kollegani sanoo, että abstraktion tien vaiheita noudattaen edetään. Se on aika mahtavaa se. Papukaijamaisesti alan itsekin sitä jo hokea. Mitä se sitten tämän viikon sisällössämme tarkoittaa? Abstraktion tien ensimmäinen vaihe on antaa lapselle omakohtainen välitön kokemus eli yhteys hänen maailmaansa arkisesta ja tavallisesta tilanteesta. Abstraktion ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu pelejä, ohjattua leikkiä ja kehollisia kokemuksia. Oppilaat ovat itse havaintomateriaaleina tässä vaiheessa. Tänään aloitimme aihetta siten, että oppilaat kokeilivat kehollansa opettajan sanomia ominaisuuksia. Kuten olla pienenä, keskikokoisena tai suurena. Sen jälkeen oppilaat vertailivat itseään aikuisen ohjauksessa pienemmissä ryhmissä selkeiden ominaisuuksien mukaan. Samalla harjoiteltiin jonoja. Kuka on ensimmäinen, keskimmäinen, toiseksi viimeinen yms. Tämän jälkeen oppilaat siirtyivät pistetyöskentelyyn pienissä ryhmissä luokittelemaan esineitä. Oppilaat saivat päättää itse, minkä ominaisuuden mukaan luokittelivat tavaroita. Mahtavaa oli huomata, että koon lisäksi oppilaat luokittelivat esineitä painon, pituuden, ja värin mukaan. Kotiin oppilaat saivat kynätehtävän. Huomenna treenataan järjestyksen muistamista ja nopeaa nimeämistä.
 Näiden opejen kotona on totuttava siihen, että toisinaan työlaukku on syönyt keittiövälineitä ja leuja. :) Mukavaa viikkoa kaikille!
-M

2 kommenttia:

  1. Hienoa työtä siellä!
    Kyllä, open laukku ( tai reppu) syö puoli keittiötä. Ja puolet kirjoista on open ja puolet leluista ja ja ...:)

    VastaaPoista