Tiimiluokkamme arki alkaa pienin askelin löytämään meille sopivia ja meidän näköisiä tapoja toimia. Olemme työskennelleet suurryhmänä, pistetyöskentelynä ja väreittäin jakautuneena pienempiin tiloihin. Lapsien hienous on se taito, kuinka he solahtavat muuttuviin tilanteisiin. Väittäisin, että reilun viikon opiskelun jälkeen heille on ihan normaalia, että työskentelymuodot ja oppilaiden kokoonpano vaihtuvat. Tärkeää sujuvalle kouluarjelle on yhteiset pitävät linjat aikuisten ja lasten kanssa, tutut rutiinit, selvät säännöt ja lämmin, kiireetön ilmapiiri. Usein meiltä Teijan kanssa kysytään, minkä verran luokkamme väliseinä on kiinni. Kysymys on jo meille tuttu, mutta arjestamme erillinen. Suljettu seinä tarkoittaa meille väriryhmien jakamista, työskentelyrauhaa ja oppilaiden yksilöllistämistä. Yhteisen seinän ollessa suljettuna, olemme samalla tavalla samaa porukkaa. Toisinaan on parhautta laittaa samat pistetyöskentelyt, leikit, harjoitteet tai pelit kahteen osaan.
Suunnitelussa ja todellisessa kouluarjessa tavoittelemme mahdollisimman monipuolisia työskentelymuotoja. Pulpetit ovat jääneet vähälle käytölle. Lasta ei ole luotu istumaan. Pyrimme takaamaan lapselle koulupäivän aikana monipuolisia työskentelymuotoja. Me opimme seisten, lattialla työskennellen, istuen, liikkuen, kokeillen, rakentaen ja tunnustellen.
-M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti