perjantai 2. syyskuuta 2016

Ilmiöoppiminen on in!


Sateenkaarijunamme täynnä iloisia matkustajia.

Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan enenevissä määrin oppiainerajat ylittävää, oppilasta aktivoivaa toimintaa. Tällöin tieto ei tallennu oppilaiden mieliin erillisinä, irrallisina paloina, vaan asiat liittyvät laajasti moniin eri yhteyksiin. Samaa aihetta voidaan lähestyä niin ympäristöopin tutkivasta näkökulmasta kuin tarinoiden lähteenä, leikkien tai kuvataiteen ja käsityön kautta. Me otimme ilmiöoppimisen idean tosissaan käytäntöön ja niinpä lukujärjestyksessä ei edes lue erikseen eri oppiaineita.
Luokan säännöt.

Ensimmäinen ilmiömme on luonnollisesti ollut Koulu ja kaverit.
Ilmiöön ovat kuuluneet nimi- ja tutustumisleikit kuten Kummun koulun kummitus, jossa kaveri pitää pelastaa kummituksen kynsistä sanomalla hänen nimensä nopeasti. Lisäksi olemme tutustuneet koulurakennukseen ja lähiympäristöön, harjoitelleet luokkamme sääntöjä mm. draaman kautta, askarrelleet pitkän pitkän koko luokan yhteisen junan, pelanneet ryhmissä lautapelejä sekä harjoitelleet tietoisesti kaveritaitoja. Yhteistyössä ilmiöoppimisessa kanssamme on myös pihan toisella puolella sijaitseva kirjasto, josta saamme aina kasallisen kirjastotädin valitsemaa, teemaan liittyvää kirjallisuutta lainaksi. Mahtavaa yhteistyötä! Kirjoista tulee jatkossa myös listauksia ja vinkkejä tänne blogiin, joten niitä voi lainailla myös kotiin.

Junan vaunut maalattiin sateenkaaren värien mukaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti