![]() |
Kirjaston aarteita Koulu ja kaverit -teemaan. |
Meillä on ollut ilo saada pihan toisella puolella sijaitseva kirjasto mukaan ilmiöopintoihimme. Olemme aloittaneet toimintamallin, jossa kirjaston ammattilaiset valitsevat ilmiöihimme tälle ikäluokalle soveltuvia kirjoja. Ja voi että sitä onnenpäivää, kun saa kantaa kaksi kassia täynnä toinen toistaan ihastuttavampia lasten kirjoja luokkaan luettavaksi!
Kirjojen kautta käsiteltävä ilmiö tulee lapsille tutuksi tarinoiden ja myöhemmin myös tietokirjallisuuden kautta. Olen aina uskonut ajatukseen, että kirjojen täytyy olla lapsille luokassa helposti saatavilla. Silloin ne tulevat tutuksi ja jatkuvaan käyttöön.
Tällä viikolla saimme vinon pinon kirjoja, jotka liittyivät ilmiöömme Koulu ja kaverit. Ja kuinka mahtavia, monipuolisia kirjoja kasseista löytyikään! Oppilaat ovat saaneet vapaasti tutustua kirjoihin, Teija on vinkannut kirjoja ja muutamia kirjoja on jo luettu ääneen. Kirjoja voi lukea monella eri tavalla: kuvia katsellen, kaverin kanssa tai itsekseen. Kirjojen tarinat tuntuvat läheisiltä kun ne liittyvät muihin juuri käsiteltyihin asioihin. Kirjoissa on esimerkiksi käsitelty miten pääsee leikkiin mukaan, mitä tehdä jos joku kiusaa ja miten kulkea koulumatka turvallisesti. Lapsi oppii tarinoiden kautta uskomattoman paljon. Vaikka elämme digiaikaa, kirjan ääreen pysähtymistä on entistäkin tärkeämpää harjoitella.
![]() |
Vilinäkirjat harjannuttavat tarkkaan havaitsemiseen. |
Mahtavaa, että kirjasto on noin lähellä. Meillä käy kirjastoauto kerran viikossa. Sekin on tosi hyvä juttu, mutta tuollainen vielä parempi. :)
VastaaPoistaKyllä, tämä on tällaisen kirjahullun luokanopettajan unelmatilanne!
VastaaPoista