Toiminnallisuudella tarkoitetaan yleensä
fyysistä aktiivisuutta edellyttäviä opetusmenetelmiä, joissa oppiminen tapahtuu
tekemällä tai osallistumalla. Toiminnalliset opetusmenetelmät eivät ole tarkoin
määriteltyjä opetusmenetelmiä, vaan yläkäsite erilaisille lähestymistavoille,
joiden keskeisenä ideana on kokonaisvaltaisen toiminnan rooli parhaana
opettajana.
![]() |
Purkit järjestetään painon perusteella. |
Lisäksi toiminnallisille opetusmenetelmille
on ominaista:
-
Vahva
oppilaskeskeisyys (oppilas muokkaa oman toimintansa kautta opiskeltavaa asiaa)
-
Kokemuksellinen
ja osallistava työskentely
-
Opettajan
toiminta ohjauksellisena mentorina ja kannustajana
-
Toiminnan
spontaanius ja innovatiivisuus
Toiminnallisuuden rooli alkuopetuksen
matematiikassa on edistää ja motivoida oppilaiden oppimisprosessia sekä auttaa
oppilasta ymmärtämään erilaisia matemaattisia sisältöjä ja nauttimaan niistä.
Lisäksi toiminnallisuuden roolina alkuopetuksen
matematiikassa on
- kehittää
oppilaan kriittisen ajattelun taitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja joustavampaa
matemaattista päättelykykyä.
-
tukea
oppilaiden luovuutta ja omatoimista oppimista.
- kehittää
oppilaan itsearviointitaitoja, jolloin oppilaan oma näkemys omista taidoistaan
on osa oppimisen ja oppimisprosessin arviointia ja oppilaalle syntyy samalla
myös yhä kattavampi kuva omista vahvuuksistaan ja kehittämisalueista.
Konkreettinen työskentely on opetus- ja
oppimismalli, jossa oppilas itse tutkii ja käyttää erilaisia konkreettisia
apuvälineitä oppimisen tukena. Lisäksi konkretian määritelmään voidaan laskea
myös oppilaan oma keho.
-
opettajan
rooli oppimisen tukijana ja ohjaajana
-
oppilaiden
omat kokemukset ja konkreettiset esimerkit osana opetusta.
Konkretian rooli on hyvin moninainen
alkuopetuksen matematiikan opetuksessa, koska sillä on vaikutusta niin oppilaan
keskittymiskykyyn, motivaatioon kuin uuden asian konstruointiin. Lisäksi
konkreettisten materiaalien käyttö opetuksessa helpottaa oppilaiden omien
kokemusten ja ajattelumallien siirtämistä vähitellen koulussa opiskeltavaan
matematiikkaan ja sen kieleen, mikä osaltaan voi lisätä oppilaiden motivaatiota
matematiikkaa kohtaan.
Miksi konkretiaa?
-
Konkreettisten
välineiden kanssa työskennellessä oppilas saa monipuolisia kokemuksia
opeteltavasta asiasta ja oppii samalla erilaisia ajattelumalleja.
-
Lisäksi
hän voi havaita ja oivaltaa käsitteiden ominaisuuksia ja kokeilla
konkreettisesti eri ratkaisumalleja.
-
Konkreettisiin
materiaaleihin tottuneet oppilaat voivat käyttää välineitä ajattelunsa ja
toimintansa ääneen selostamisen tukena ja he myös ymmärtävät sanallisia
tehtäviä paremmin.
-
Lisäksi
niiden avulla oppilaiden numeraalinen hahmotus kehittyy, mikä taas auttaa
laskennallista sujuvuutta.
-
Konkreettiset
ja kuvalliset materiaalit ovat osoittautuneet hyödyllisiksi myös lukujen
ymmärtämisessä ja laskuoperaatioiden opettelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti