sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Puiden juurella

Olemme siirtyneet kestävän kehityksen kautta uuteen ilmiöömme: metsään ja erityisesti puihin. Kestävän kehityksen viikolla keskustelimmekin jo puiden tärkeydestä ja niiden iästä ja laskimme vuosirenkaita läheltä kaadetuista puista ymmärtääksemme niiden kasvun vaatimaa aikaa. Retkellä Piilopuulle ihastelimme upeita, suuria puita.

Syksyn puiden väriloistoa ihastelemassa Kaivoksen huipulla.

Puut - näin syksyllä etenkin - ovatkin oikea opetuksen aarreaitta! Voimme ihastella niiden väriloistoa kuvataiteessa maalaten ja askarrella eri vuodenaikojen puita. Tietenkin harjoittelemme tunnistamaan tavallisimmat puulajimme, kuvaamme lähiympäristön puita ja keräämme lehtiä talteen ja painamme lehtien muotoja. Ilmiön aikana jokainen kasaa omaa puukirjaansa opettajien jakamissa pienryhmässä toimien ja tutkien. Joinakin päivinä ryhmät voivat myös itse päättää, missä järjestyksessä työpisteillä etenevät. 

Puujakson kirjoja ja käsityössä syntyneet rokkitukkaiset metsän peikot.

Tarinoiden ja kirjallisuuden näkökulmasta puut ovat myös upea teema. Mitä kaikkea ympärillämme kasvaneet puut ovatkaan nähneet vuosikymmenien, jopa vuosisatojen aikana? Millaisia tarinoita puilla on kerrottavanaan? Tästä voisi kummien tai isompien oppilaiden kanssa tehdä koulun pihalle puihin roikkumaan pieniä tekstejä, joissa puut kertoisivat ajatuksiaan. Luokassamme lukuun tulevat ainakin Ville Tietäväisen Puiden tarinoita -sarjan kirjat. 

Puiden osilla voi tehdä myös matikan sarjoittamista: kivi, kivi, keppi, kivi, kivi, keppi... Luokittelemme puiden lehtiä ja havuja ja tätä kautta löydämme luontevasti myös luokittelun havu- ja lehtipuihin.
Puiden kautta tutustumme myös vuodenaikoihin.
Musiikissa puiden osia voi käyttää soittimina ja lisäksi laulamme ja soitamme tuttuja metsälauluja. 

Onnea on että metsä on aivan koulumme kulmalla! Ilmiö on siis läheinen.

- T

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti